Yin Yoga

Yin Is In!∗

Yin Yoga is rustig, maar intensief.
Het werkt op de dieper gelegen weefsels, zoals pezen, gewrichten en bindweefsel.
Ook werkt Yin Yoga op de verschillende meridianen in het lichaam. Door een Yin Yogahouding aan te nemen kan de (eventueel geblokkeerde) energie weer gaan stromen in het lichaam.
De meer Yang georiënteerde vormen van yoga werken meer aan de oppervlakte, zoals op spieren, bloed en huid.

Om deze dieper gelegen weefsels te stimuleren en sterker te maken is het van belang om langer in één houding te zijn, gemiddeld tussen de 2 en 5 minuten, en laat je de zwaartekracht zijn werk doen.
Op deze manier komt er meer ruimte in het lichaam en voel je je leniger en soepeler.
Tijdens de oefeningen kan er gebruik worden gemaakt van dekens, kussens en bolsters om je zo te helpen ‘beter’ in de houding te komen en te zijn.
Eenmaal in de houding is er stilte (we bewegen dan niet meer) en mag je je overgeven aan de houding en de strek die in je lichaam ontstaat.

Tijdens de Yin Yoga is er geen enkele druk om verder in de houding te gaan dan je lichaam aan kan.

If you are feeling it, you are doing it∗

Voor wie is Yin Yoga geschikt?

Voor iedereen, van jong tot ouder, maar ook vooral voor:

https://gezondnu.nl/dossiers/yin-yoga-tegen-pijnklachten-bij-artrose/

∗Uit ‘The Complete Guide to Yin Yoga’, van Bernie Clark.